Voorwaarden voor het aanvragen van ondersteuning
Bij Stichting Leergeld Zuid-Holland Midden vinden wij het belangrijk dat alle kinderen kunnen meedoen. Daarom helpen wij gezinnen met een laag inkomen. Op deze pagina leest u of u in aanmerking komt en wat de belangrijkste voorwaarden zijn.
1. Wie kan een aanvraag doen?
Ouders of verzorgers van kinderen van 0 tot 18 jaar kunnen een aanvraag indienen.
U kunt een aanvraag indienen wanneer u:
• een laag inkomen hebt (denk aan een bijstandsuitkering, minimumloon of een inkomen net daarboven);
• in onze regio woont (op onze homepage ziet u alle deelnemende gemeenten);
• zelfstandig ondernemer (zzp’er) bent met een laag inkomen. In dat geval vragen wij u om een recente winst- en verliesrekening of een verklaring van uw boekhouder met daarin uw netto-inkomen per maand toe te voegen, zodat wij uw aanvraag goed kunnen beoordelen.
Twijfelt u of u in aanmerking komt? Dien gerust een aanvraag in – wij kijken graag met u mee.
2. Wat als u gescheiden bent?
Ook als u gescheiden bent, kunt u gewoon een aanvraag doen. U kunt een aanvraag indienen wanneer het kind volgens de Basisregistratie Personen (BRP) officieel op uw adres staat ingeschreven. In het geval van co-ouderschap geldt dat zowel vader als moeder een aanvraag kunnen doen. Wel is het dan belangrijk dat er een bewijs van het co-ouderschap wordt meegestuurd, aangezien een kind in de BRP maar op het adres van één ouder geregistreerd kan staan. Let op! In het geval van co-ouderschap worden bepaalde voorzieningen zoals een laptop of fiets maar aan één ouder verstrekt.
Hebt u hierover vragen? Laat het ons weten, wij denken graag met u mee.
3. Wat vragen wij van u?
Om uw aanvraag goed te beoordelen, vragen wij om:
• De naam en geboortedatum van de ouder(s) en kind(eren);
• Adresgegevens;
• Een kopie of foto van de ID-kaart, paspoort of verblijfsvergunning waarop de naam en geboortedatum van het kind zichtbaar zijn. Een foto van bijvoorbeeld de verzekeringspas, inschrijving van school of geboorteakte is ook toegestaan. Dit hoeft u maar eenmalig te doen;
• Een inkomensspecificatie / bijstandsstrook van de ouder(s) die niet ouder is dan 3 maanden;
• Wanneer nodig: alimentatiegegevens;
• De optelsom van het netto-inkomen van de ouder(s);
• Een (recent overzicht) bewijs van schulden waaruit blijkt wat u per maand aflost.
Mocht u hulp nodig hebben bij het indienen van een aanvraag, dan kunt u terecht bij een formulierenbrigade of papierwinkel bij u in de buurt.
4. Waar kunt u een aanvraag voor doen?
U kunt een aanvraag doen voor voorzieningen die voor veel kinderen noodzakelijk zijn. De mogelijkheden verschillen per gemeente. Bekijk de gemeentepagina voor meer informatie. Leergeld helpt onder andere op het gebied van:
• Schoolspullen
• Sportcontributie en sportkleding
• Verjaardagscadeau of -pakket
• Een fiets of laptop
Voor iedere voorziening gelden specifieke voorwaarden. Lees daarom altijd zorgvuldig de voorwaarden die vermeld staan bij de voorziening waarvoor u een aanvraag wilt doen.
5. Hoe werkt het?
1. U doet via deze website een aanvraag via het aanvraagformulier op de gemeentepagina.
2. Wij bekijken of u in aanmerking komt.
3. Bij toekenning ontvangt u hierover per mail bericht. Controleer ook altijd uw ongewenste mail / spambox.
Hebt u hulp nodig?
Neem gerust contact met ons op als u er niet uitkomt. Dat kan door ons te bellen tijdens een van onze spreekuren of door te mailen naar info@leergeldzhm.nl.
👉 [contactpagina]